22 lut 2017 / Lux Magazyn /

Wykorzystanie reflektorów punktowych może wpływać na zachowanie kupujących oraz zwiększenie sprzedaży.

Jaki rodzaj oświetlenia klienci preferują w miejscach sprzedaży detalicznej? W jaki sposób światło powinno być wykorzystywane do zwiększenia poziomu uwagi lub wydłużenia czasu spędzanego przez klientów w sklepach?

Najważniejsze wyniki ostatnich badań pokazują, że nie wszystko opiera się na jasności. Kontrasty, tj. efekty jasnych i ciemnych obszarów, mogą mieć decydujące znaczenie. Zachowanie klienta w miejscach sprzedaży jest w znacznych stopniu uwarunkowane przez postrzeganie i dobre samopoczucie. Światło jest istotnym narzędziem, które oddziałuje na te parametry. Jest to spowodowane tym, iż światło oddaje emocje, nadaje przestrzeniom atmosferę i ułatwia ludziom odnalezienie się w danym miejscu.

Wykorzystanie reflektorów punktowych może wpływać na zachowanie kupujących oraz zwiększenie sprzedaży.

5 zaleceń projektowych jak poprawnie oświetlić powierzchnię sklepową:

(1) Zamiast zwiększania jasności w sklepach, a zatem również zużycia energii, wskazane jest zaprojektowanie oświetlenia, które ma wysoki kontrast, ułatwia percepcję oraz zwiększa poziom zainteresowania klientów. Tworzenie kontrastów może być przeprowadzone poprzez zastosowanie oświetlenia punktowego, które pozytywnie wyróżnia dane miejsce od otaczającego jednorodnego oświetlenia ogólnego.

(2) Rozproszone oświetlenie ogólne zapewnia subiektywne odczucie dobrego samopoczucia. Oświetlenie punktowe ułatwia natomiast orientację w pomieszczeniu. Im łatwiej klientowi odnaleźć się w całym pomieszczeniu, tym bardziej prawdopodobnym jest jego przemieszczanie się po całym sklepie. Z tego względu należy dążyć do używania oświetlenia punktowego w celu wyznaczenia obrzeży danej przestrzeni. Jednocześnie, oświetlenie punktowe musi być używane do wzmocnienia percepcji i atrakcyjności wystawionych towarów.

(3) Kolory wyrażają emocje i wpływają na akceptację przestrzeni. Chłodne temperatury barwowe takie jak zimny biały sprawiają, że pomieszczenia wydają się być bardziej przestrzenne, natomiast ciepłe temperatury barwowe sprawiają wrażenie małości i swojskości. Pośrednie białe światło wydłuża czas, który klienci spędzają w sklepie i poprawia ich dobre samopoczucie, dlatego też powinno być ono stosowane do oświetlenia ogólnego. Każdy, kto preferuje, aby atmosfera w sklepie dawała poczucie bezpieczeństwa i pewności powinien zdecydować się na ciepłe białe kolory oświetlenia.

(4) Do oświetlenia witryn sklepowych, które są pierwszym punktem kontaktu klienta ze sklepem, preferowane jest wykorzystanie oświetlenia punktowego. Wieczorem i w miejscach o słabym dostępie światła dziennego, nawet niskie poziomy oświetlenia subtelnie zmieniające oświetlenie otoczenia są wystarczające, aby przyciągnąć ciekawość przechodniów.

(5) Sposób, w jaki światło jest kierowane na półki sklepowe jest kluczowy. Podświetlanie dużej powierzchni półek daje bardziej atrakcyjny efekt niż zastosowanie wyłącznie oświetlenia punktowego. Kombinacja podświetlenia i oświetlenia akcentującego umożliwia łatwiejszą identyfikację towarów i sprawia, że prezentowane produkty wyglądają bardziej atrakcyjnie.

Góra
Komentarze
Brak komentarzy, podziel się swoją opinią jako pierwszy....
Katalog Firm
Realizacje firm

Kalendarium

mar
20
AMPER 2018
Targi AMPER zaliczają się do najważniejszych imprez targowych w branży elektrotechnicznej i elektronicznej w regionie Europy Środkowej i Wschodniej.