LUX MAGAZYN 1/2018
Koniec Wi-Fi początek Li-Fi ?
Dołącz do naszej społeczności
11 wrz 2015 / lednews /

OŚWIETLENIE TUNELI

Jednym z najistotniejszych zadań oświetlenia tunelowego jest ułatwienie ludzkiemu oku dostosowania się do zmiany światła i płynne przejście od  jasnego światła dziennego przy wjeździe do tunelu do ciemnego otoczenia wewnątrz. Ważne jest więc zastosowanie bardzo wysokiego poziomu natężenia oświetlenia w rejonie wjazdu i subtelna regulacja oświetlenia w kierunku środka tunelu. W celu wyeliminowania nieprzyjemnego uczucia, jakie może towarzyszyć wielu ludziom znajdującym się wewnątrz zamkniętych pomieszczeń, poziom oświetlenia w tunelach powinien być nieco wyższy niż w przypadku oświetlenia ulicznego na otwartych drogach. Światło w tunelu nie może migotać, powinno być ciągłe, tak aby ułatwić kierowcom bezpieczną podróż przez tunel. Dodatkowe wymagania dotyczące oświetlenia tunelowego są związane ze specyficznymi warunkami panującymi w tunelu. Wysokie stężenie zanieczyszczeń, kurzu, skrajnych temperatur i wilgoci, sprawia, że tylko najbardziej wytrzymałe konstrukcje mogą wytrzymać tak ekstremalne okoliczności. Ponieważ oświetlenie tuneli działa przez całą dobę, preferowane są rozwiązania nie wymagające częstej konserwacji, które pozwolą zminimalizować przerwy w ruchu.

OŚWIETLENIE TUNELI

Strefy tunelu i projektowanie oświetlenia tuneli drogowych

Wskazówki przedstawione w normie CIE 88-1990 odnoszą się do ilości światła wymaganego w tunelu, co jest zależne od poziomu oświetlenia zewnętrznego. Wewnątrz tunelu musi występować wizualne dostosowanie dla użytkowników.

Projektując oświetlenie tuneli, należy wziąć pod uwagę 5 kluczowych obszarów:

1. Strefa dostępu do tunelu

Chodzi tutaj o oświetlenie nie samego tunelu, ale odcinka drogi prowadzącej do jego wejścia. Już od tej strefy kierowcy muszą być w stanie widzieć wnętrze tunelu, w celu wykrycia ewentualnych przeszkód i wjechać do tunelu bez zmniejszania prędkości. Poziom oświetlenia w następnej części tunelu reguluje zdolność kierowcy do dostosowania prędkości w strefie. Jedną z metod stosowanych przez CIE do obliczenia wizualnego dopasowania jest metoda L20, która uwzględnia, że średnia pomiaru luminancji zależy od obszaru środowiska, nieba i drogi w wizualnym stożku 20 °, której centrum wzroku kierowcy znajduje się na środku linii od początku dostępu strefę.

2. Strefa progowa

Strefa ta jest równa długości "drogi hamowania". W pierwszej części tej strefy, wymagana luminancja musi być stała i jest połączona z zewnętrzną luminancją (L20) i sytuacją na drodze. Na końcu strefy, poziom luminacji może być obniżony do 40% początkowej wartości.

3. Strefa przejściowa

W strefie przejściowej, luminancja jest zmniejszana stopniowo do poziomu wymaganego w wewnętrznej strefie. Etap redukcji nie może przekraczać stosunku 1:3, ponieważ jest to związane ze zdolnością ludzkiego oka do przystosowania się do środowiska. Koniec strefy przejściowej jest osiągnięty, gdy luminancja jest równa 3-krotności poziomu wewnętrznego.

4. Strefa wewnętrzna

Jest to obszar między strefą przejściową i strefą wyjścia, często najdłuższy odcinek tunelu. Poziomy oświetlenia są związane z szybkością i zagęszczeniem ruchu.

5. Strefa wyjścia

W tej strefie, w ciągu dnia, widoczność kierowcy zbliżającego się do wyjścia zależy od jasności na zewnątrz tunelu. Maksymalna długość wynosi 50m a poziom światła 5 krotności poziomu wewnętrznego.  

Góra
Komentarze
Brak komentarzy, podziel się swoją opinią jako pierwszy....
Katalog Firm
Realizacje firm

Kalendarium

mar
20
AMPER 2018
Targi AMPER zaliczają się do najważniejszych imprez targowych w branży elektrotechnicznej i elektronicznej w regionie Europy Środkowej i Wschodniej.