14 mar 2015 / Zumtobel /

Oświetlenie sposobem na zwiększenie sprzedaży

Jaki rodzaj oświetlenia klienci preferują w miejscach sprzedaży detalicznej? W jaki sposób światło powinno być wykorzystywane do zwiększenia poziomu uwagi lub wydłużenie czasu spędzanego przez klientów w sklepach?.

Okazuje się, że nie wszystko opiera się na jasności. Kontrasty, tj. efekty jasnych i ciemnych obszarów, mają decydujące znaczenie. Zachowanie klienta w miejscach sprzedaży jest w znacznych stopniu uwarunkowane przez postrzeganie i dobre samopoczucie. Światło jest istotnych narzędziem konstrukcyjnym, który oddziałuje na te parametry. Jest to spowodowane tym, iż światło oddaje emocje, nadaje przestrzeniom atmosferę i ułatwia ludziom odnalezienie się w danym miejscu.

Zumtobel

Badanie przeprowadzane przez firmę Zumtobel poświęcone było tematowi „Pośredniej roli oświetlenia w skupianiu uwagi, atrakcyjności i percepcji w miejscach handlu detalicznego”. Zumbotel przeprowadził dwuczęściowe badanie we współpracy z prof. Janem Ejhed’em, szefem laboratorium oświetlenia na Królewskich Instytucie Technologii (KTM) w Szwecji, oraz dr Rolandem Greule’m z Uniwersytetu Nauk Stosowanych (HAW) w Hamburgu.

Celem tego badania było określenie czynników, które mają decydujące znaczenie w oświetleniu sklepowym ukierunkowanym na sprzedaż większej ilości towarów, zwiększenie liczby kupujących i wydłużenie czasu, który klienci spędzają w sklepie.

Postrzeganie światła

Pierwsza część badania została oparta na pytaniu o stopień, w jakim światło wpływa na subiektywne percepcje klientów. W celu ustalenia rodzaju oświetlenia preferowanego przez ludzi w sklepach i pomieszczeniach handlowych, 97 uczestników zostało poproszonych o bezpośrednie porównanie i ocenę trzech sytuacji oświetleniowych w wirtualnie zaprezentowanych sytuacjach zakupowych.

Druga część badania składała się z badania laboratoryjnego i terenowego przeprowadzonego we współpracy z dr Rolandem Greule’m i Felsch Lighting Design, w którym percepcja badanych podmiotów w miejscach sprzedaży detalicznej została rozpatrzona w nawiązaniu do wcześniej zdefiniowanych parametrów oświetleniowych. Do czynników oświetleniowych, które miały zostać zbadane należy zaliczyć kolor światła, rozkład światła, natężenie oświetlenia i dynamiczne zmiany w jasności koloru. Badania laboratoryjne z wykorzystaniem wykresów testowych dostarczyły aktualnych sprawozdań dotyczących efektów wizualnych, takich jak kontrast i percepcja koloru. Następnie, wyniki laboratoryjne wykorzystując rzeczywiste sytuacje w miejscach sprzedaży detalicznej. Perfumeria Douglas oraz supermarket obsługiwany przez austriacką sieć SPAR zostały wykorzystane do projektów terenowych. Kamerowy system śledzenia oczu został użyty w celu przechwycenia ruchów oczu badanych podmiotów przy zastosowaniu nowoczesnych urządzeń pomiarowych.

Dobre samopoczucie klientów musi zostać poprawione

Podsumowując wyniki badania, uzyskano techniczne zasady odnoszące się do projektowania oświetleniowego, które są szczególnie wnikliwe, jeżeli chodzi o pracę profesjonalnych projektantów oświetleniowych. Prof. dr Jan Ejhed podsumowuje: „Badanie jest cennym źródłem i określa kluczowe czynniki, które powinny determinować projekt oświetlenia w sklepach i przestrzeniach handlowych” Wynik tego badania przenosi punkt ciężkości na przyszłościowe projektowanie oświetlenia; ukazuje potrzebę zrobienia czegoś więcej, niż tylko przyciągnięcia uwagi klienta i określa potrzebę opracowania nowego podejścia, które poprawi komfort klienta i poprawi jego dobre samopoczucie.” Dyrektor Marketingu Zumbotel – Stefan Terzi dodaje, że: „to nowe badanie przeprowadzone przez Zumbotel dostarcza cennych informacji, które mogę być wykorzystane do opracowanie rozwiązań oświetleniowych i ich zastosowania w branży handlowej. Dzięki naszej dogłębnej znajomości tego obszaru zastosowania i świadomości potrzeb użytkowników i wypływu światła jesteśmy w stanie opracować innowacyjne systemy oświetleniowe tworzące wymierną wartość dodaną dla naszych klientów”.

Zumtobel

Zalecenie projektowe

1. Zamiast zwiększania jasności w sklepach, a zatem również zużycia energii, wskazane jest zaprojektowanie oświetlenia, które na ciągle wysoki kontrast, ułatwia percepcję oraz zwiększa poziom zainteresowania klientów. Zastosowanie punktowego oświetlenia, które pozytywnie wyróżnia dane miejsce od otaczającego jednorodnego oświetlenia jest odpowiednim sposobem na tworzenie kontrastów.

2. Rozproszone oświetlenie ogólne zapewnia subiektywne odczucie dobrego samopoczucia. Pionowe oświetlenie ułatwia orientację w pomieszczeniu. Im łatwiej klientowi odnaleźć się w całym pomieszczeniu, tym bardziej prawdopodobnym jest jego przemieszczanie się po całym sklepie. Dlatego też należy dążyć do używania oświetlenia pionowego w celu wyznaczenia obrzeży danej przestrzeni. Jednocześnie, oświetlenie punktowe musi być używane do wzmocnienia percepcji i atrakcyjności wystawionych towarów.

3. Kolory wyrażają emocje i wpływają na akceptację przestrzeni. Wyniki badań wykazały, że chłodne temperatury barwowe takie jak zimny biały sprawiają, że pomieszczenia wydają się być bardziej przestrzenne, natomiast ciepłe temperatury barwowe sprawiają wrażenie małości i swojskości. Pośrednie białe światło wydłuża czas, który klienci spędzają w sklepie i poprawia ich dobre samopoczucie, dlatego też powinno być ono stosowane do ogólnego oświetlenia. Każdy, kto preferuje, aby atmosfera w sklepie dawała poczucie bezpieczeństwa i pewności powinien zdecydować się na ciepłe białe kolory oświetlenia.

4. Istnieje preferencja dla wielu różnych kolorów światła w ramach jednej koncepcji oświetleniowej. Dlatego też, barwy różnych temperatur powinny być świadomie wprowadzane do ogólnego i pionowego oświetlenia. Najnowsza technologia białego oświetlenia LED umożliwia uzyskanie zmian temperatur barwowych przy użyciu systemów kontroli i zasługuje na szczególną uwagę w tym zakresie.

5. Istnieją różnice w percepcji w zależności od płci, wieku i grup kupujących: mężczyźni patrzą ogólnie na przestrzeń handlową, podczas gdy kobiety skupiają się na detalach. Dlatego też istotnym jest dynamiczne dostosowanie kierunku światła, barwy światła i intensywności oświetlenia w ciągu dnia, aby upewnić się, że jest ono odpowiednie w stosunku do zachowania grupy docelowej.

6. Wystawy sklepowe są często pierwszym punktem kontaktu klienta ze sklepem: preferowane jest tutaj oświetlenie punktowe na produkty w dodatku do światła dziennego. Wiąże się to również z wykorzystaniem punktowego światła mającego na celu podkreślenie odbieranych kontrastów. Wieczorem i w miejscach o słabym dostępie światła dziennego, nawet niskie poziomy oświetlenia subtelnie zmieniające oświetlenie otoczenia są wystarczające, aby przyciągnąć ciekawość przechodniów z szerokiego obszaru.

7. Badania z wykorzystaniem metody śledzenia oczu w Perfumerii Douglas i sklepie SPAR udowodniły, iż w szczególności zastosowanie niższych półek w tych sklepach pozostało stosunkowo niezauważone. Kierunkowe oświetlenie punktowe lub oświetlenie dynamiczne zamontowane na dolnych półkach sprawiają, że klienci spędzają przy nich więcej czasu, co może ewentualnie przełożyć się na zwiększenie sprzedaży.

8. Sposób, w jaki światło jest kierowane na półki jest również kluczowy: podświetlanie dużej powierzchni półek daje bardziej atrakcyjny efekt niż zastosowanie wyłącznie oświetlenia punktowego. Kombinacja podświetlenia i oświetlenia akcentującego umożliwia łatwiejszą identyfikację towarów i sprawia, że prezentowane produkty wyglądają bardziej atrakcyjnie.

Góra
Komentarze
Brak komentarzy, podziel się swoją opinią jako pierwszy....
Katalog Firm
Realizacje firm

Kalendarium

mar
20
AMPER 2018
Targi AMPER zaliczają się do najważniejszych imprez targowych w branży elektrotechnicznej i elektronicznej w regionie Europy Środkowej i Wschodniej.