29 sie 2014 / Zumtobel /

Wpływ oświetlenia na zachowanie kupujących

Najnowsze badania w dziedzinie neurologii pokazały, że ponad 80% decyzji kupujących, zapadających w punkcie sprzedaży, jest podejmowanych nieświadomie i zależy głównie od ludzkich emocji. Idealne oświetlenie odgrywa w tym kontekście główną rolę: klienci postrzegają towar nie tylko wizualnie, atrakcyjne oświetlenie pomaga im odbierać produkty również na poziomie emocjonalnym.

Wpływ efektów świetlnych na kupujących oceniano dotychczas wyłącznie za pomocą różnych technik zadawania pytań, nie biorąc pod uwagę decydującego aspektu: nieświadomości. Dlatego Zumtobel Research, wspólnie z Instytutem Doradztwa i Badań Rynku z siedzibą w Monachium – Gruppe Nymphenburg, przeprowadziły badania laboratoryjne w celu poznania emocjonalnego wpływu światła na klientów. Badania mogły być wymierne empirycznie dzięki rejestrowaniu reakcji fizjologicznych badanych.

„Światło ma ogromny nieuświadomiony wpływ na ludzi”, wyjaśnia dr Hans-Georg Häusel z Gruppe Nymphenburg. „Dlatego chcący zebrać dane, które mogą być empirycznie zmierzone i kwestionowane, muszą dokonać pomiarów w miejscu, w którym zachodzą naturalne, emocjonalne procesy ludzkie.”

Wyniki badania pomogą opracować koncepcje oświetlenia dla handlu detalicznego, zaprezentować produkty w doskonałym świetle i zwiększyć u klientów poczucie komfortu, które pozwoli zatrzyma ich w sklepach na dłużej. 

Limbiczne modele: grupowanie według cech osobowości  

Na potrzeby badań laboratoryjnych, badacze wykorzystali tzw. limbic model – opracowany przez Gruppe Nymphenburg, skupiający się z całościowych emocjonalnych struktur osobowości konsumentów. Z tego powodu dane socjodemograficzne 48 zaangażowanych podmiotów były nieistotne dla celów badania. Zamiast tego badanym przypisano przy pomocy kwestionariusza siedem różnych typów osobowości. Należą do nich "Bon vivants", "Hedonists", "Adventurers", "Performers", "Disciplinarians", "Traditionalists” i "Harmonisers."


Cały artykuł dostępny jest w numerze 3/2014 czasopisma Lux Magazyn.

Góra
Komentarze
Brak komentarzy, podziel się swoją opinią jako pierwszy....
Katalog Firm
Realizacje firm

Kalendarium

mar
20
AMPER 2018
Targi AMPER zaliczają się do najważniejszych imprez targowych w branży elektrotechnicznej i elektronicznej w regionie Europy Środkowej i Wschodniej.