13 kwi 2014 / Zumtobel /

Światło sposobem na zwiększenie sprzedaży

Odpowiednie światło i korzystanie z kontrastów i jasnych kolorów sposobem na zwiększenie sprzedaży

oświetlenie sklepowe

Jaki rodzaj oświetlenia klienci preferują w miejscach sprzedaży detalicznej? W jaki sposób światło powinno być wykorzystywane do zwiększenia poziomu uwagi lub wydłużenia czasu spędzanego przez klientów w sklepach? Zumbotel dotarł do sedna tych i podobnych pytań we współpracy z prestiżowymi instytutami badawczymi opierając się na badaniach laboratoryjnych i terenowych.

Najważniejsze wyniki poszukiwań: nie wszystko opiera się na jasności. Kontrasty, tj. efekty jasnych i ciemnych obszarów, mają decydujące znaczenie. Zachowanie klienta w miejscach sprzedaży jest w znacznych stopniu uwarunkowane przez postrzeganie i dobre samopoczucie. Światło jest istotnych narzędziem konstrukcyjnym, który oddziałuje na te parametry. Jest to spowodowane tym, iż światło oddaje emocje, nadaje przestrzeniom atmosferę i ułatwia ludziom odnalezienie się w danym miejscu. Najnowsze badanie przeprowadzane przez Zumbotel poświęcone jest tematowi „Pośredniej roli oświetlenia w skupianiu uwagi, atrakcyjności i percepcji w miejscach handlu detalicznego”. Zumbotel przeprowadził dwuczęściowe badanie we współpracy z prof. Janem Ejhed’em, szefem laboratorium oświetlenia na Królewskich Instytucie Technologii (KTM) w Szwecji, oraz dr Rolandem Greule’m z Uniwersytetu Nauk Stosowanych (HAW) w Hamburgu. Celem tego badania było określenie czynników, które mają decydujące znaczenie w oświetleniu sklepowym ukierunkowanym na sprzedaż większej ilości towarów, zwiększenie liczby kupujących i wydłużenie czasu, który klienci spędzają w sklepie.

 

oświetlenie sklepu

Projekt badania – Postrzeganie światła

Pierwsza część badania została oparta na pytaniu o stopień, w jakim światło wpływa na subiektywne percepcje klientów. W celu ustalenia rodzaju oświetlenia preferowanego przez ludzi w sklepach i pomieszczeniach handlowych, 97 uczestników zostało poproszonych o bezpośrednie porównanie i ocenę trzech sytuacji oświetleniowych w wirtualnie zaprezentowanych sytuacjach zakupowych. Najnowsze odkrycia na temat idealnego oświetlenia dla sklepów Druga część badania składała się z badania laboratoryjnego i terenowego przeprowadzonego we współpracy z dr Rolandem Greule’m i Felsch Lighting Design, w którym percepcja badanych podmiotów w miejscach sprzedaży detalicznej została rozpatrzona w nawiązaniu do wcześniej zdefiniowanych parametrów oświetleniowych. Do czynników oświetleniowych, które miały zostać zbadane należy zaliczyć kolor światła, rozkład światła, natężenie oświetlenia i dynamiczne zmiany w jasności koloru. Badania laboratoryjne z wykorzystaniem wykresów testowych dostarczyły aktualnych sprawozdań dotyczących efektów wizualnych, takich jak kontrast i percepcja koloru. Następnie, wyniki laboratoryjne wykorzystując rzeczywiste sytuacje w miejscach sprzedaży detalicznej. Perfumeria Douglas oraz supermarket obsługiwany przez austriacką sieć SPAR zostały wykorzystane do projektów terenowych. Kamerowy system śledzenia oczu został użyty w celu przechwycenia ruchów oczu badanych podmiotów przy zastosowaniu nowoczesnych urządzeń pomiarowych.


Cały artykuł opublikowany został w numerze 1/2014 (10) czasopiśma Lux Magazyn.

Góra
Komentarze
Brak komentarzy, podziel się swoją opinią jako pierwszy....
Katalog Firm
Realizacje firm

Kalendarium

mar
20
AMPER 2018
Targi AMPER zaliczają się do najważniejszych imprez targowych w branży elektrotechnicznej i elektronicznej w regionie Europy Środkowej i Wschodniej.