13 kwi 2014 / Zumtobel /

Światło sposobem na zwiększenie sprzedaży

Odpowiednie światło i korzystanie z kontrastów i jasnych kolorów sposobem na zwiększenie sprzedaży

oświetlenie sklepowe

Jaki rodzaj oświetlenia klienci preferują w miejscach sprzedaży detalicznej? W jaki sposób światło powinno być wykorzystywane do zwiększenia poziomu uwagi lub wydłużenia czasu spędzanego przez klientów w sklepach? Zumbotel dotarł do sedna tych i podobnych pytań we współpracy z prestiżowymi instytutami badawczymi opierając się na badaniach laboratoryjnych i terenowych.

Najważniejsze wyniki poszukiwań: nie wszystko opiera się na jasności. Kontrasty, tj. efekty jasnych i ciemnych obszarów, mają decydujące znaczenie. Zachowanie klienta w miejscach sprzedaży jest w znacznych stopniu uwarunkowane przez postrzeganie i dobre samopoczucie. Światło jest istotnych narzędziem konstrukcyjnym, który oddziałuje na te parametry. Jest to spowodowane tym, iż światło oddaje emocje, nadaje przestrzeniom atmosferę i ułatwia ludziom odnalezienie się w danym miejscu. Najnowsze badanie przeprowadzane przez Zumbotel poświęcone jest tematowi „Pośredniej roli oświetlenia w skupianiu uwagi, atrakcyjności i percepcji w miejscach handlu detalicznego”. Zumbotel przeprowadził dwuczęściowe badanie we współpracy z prof. Janem Ejhed’em, szefem laboratorium oświetlenia na Królewskich Instytucie Technologii (KTM) w Szwecji, oraz dr Rolandem Greule’m z Uniwersytetu Nauk Stosowanych (HAW) w Hamburgu. Celem tego badania było określenie czynników, które mają decydujące znaczenie w oświetleniu sklepowym ukierunkowanym na sprzedaż większej ilości towarów, zwiększenie liczby kupujących i wydłużenie czasu, który klienci spędzają w sklepie.

 

oświetlenie sklepu

Projekt badania – Postrzeganie światła

Pierwsza część badania została oparta na pytaniu o stopień, w jakim światło wpływa na subiektywne percepcje klientów. W celu ustalenia rodzaju oświetlenia preferowanego przez ludzi w sklepach i pomieszczeniach handlowych, 97 uczestników zostało poproszonych o bezpośrednie porównanie i ocenę trzech sytuacji oświetleniowych w wirtualnie zaprezentowanych sytuacjach zakupowych. Najnowsze odkrycia na temat idealnego oświetlenia dla sklepów Druga część badania składała się z badania laboratoryjnego i terenowego przeprowadzonego we współpracy z dr Rolandem Greule’m i Felsch Lighting Design, w którym percepcja badanych podmiotów w miejscach sprzedaży detalicznej została rozpatrzona w nawiązaniu do wcześniej zdefiniowanych parametrów oświetleniowych. Do czynników oświetleniowych, które miały zostać zbadane należy zaliczyć kolor światła, rozkład światła, natężenie oświetlenia i dynamiczne zmiany w jasności koloru. Badania laboratoryjne z wykorzystaniem wykresów testowych dostarczyły aktualnych sprawozdań dotyczących efektów wizualnych, takich jak kontrast i percepcja koloru. Następnie, wyniki laboratoryjne wykorzystując rzeczywiste sytuacje w miejscach sprzedaży detalicznej. Perfumeria Douglas oraz supermarket obsługiwany przez austriacką sieć SPAR zostały wykorzystane do projektów terenowych. Kamerowy system śledzenia oczu został użyty w celu przechwycenia ruchów oczu badanych podmiotów przy zastosowaniu nowoczesnych urządzeń pomiarowych.


Cały artykuł opublikowany został w numerze 1/2014 (10) czasopiśma Lux Magazyn.

Góra
Komentarze
Brak komentarzy, podziel się swoją opinią jako pierwszy....
Katalog Firm
Realizacje firm

Kalendarium